الخميس، 11 نوفمبر 2010

الحكاية الخامسة:نسكافية باللبن

أسوأ حاجة في النسكافيه اللي باللبن إني بحب أشربه بلبن طبيعي لا بلبن نيدو ولا بكريمر..بطلع اللبن من التلاجة..أحطه على البوتجاز..واللبن بياخد وقت طويل أوي علشان يغلي..و الكل عارف قد ايه سطح اللبن وهو بيحاول جاهداً انه يغلي..بيخلي الواحد يتأمل في الحياة بشكل مثير للدهشة..
اللي خلاني أشرب نسكافيه أصلاً المزاج السىء اللي أنا فيه النهاردة..(أم برج الدلو)..أنا عادة بشرب نسكافيه بلاك و القافلة بتسير..بس المزاج السىء بيترتب عليه حَنتَفه شديدة في كل اللي بعمله..يعني أحياناً بعمل لنفسي أكله محترمه..و أنضف الشقة..وآخد دش و أولع عود بخور..و أحط بقى الشوكة و السكينة و المنديل الأبيض..و كاس مايه علشان انا مبشربش أى حاجة (ساقعة)تانية..و لا مانع من شوية شمع..أو مثلاً برضه بشغل مزيكا..اوطي النور..و أفضل أدور في إنديكس الموبايل على أى حد أكلمه..وغالباً مبلاقيش..
المرة دي أخترت اعمل مج نسكافيه باللبن زىّ ما الكتاب بيقول..حضرت مج برتقاني لسه شرياه(بس برضه مش زىّ المج القديم الله يرحمه) حطيت معلقتين سكر..قررت اضربه كمان بمضرب النسكافيه الصغير ده..و باللبن الطبيعي مش الكريمر ولا لبن نيدو..
المود السىء مع لبن بيغلي..فكرت أول حاجة في الماضي(كالعادة يعني) مش عارفه ليه افتكرت لما كانت جدتي الله يرحمها بتجيب الفراخ و تدبحها في البيت..كانت عادة بتلاقي بيضة بقشرها جوه الفرخة..و بعدين شوية بيض من غير قشر..مختلف الأحجام..و كان في حاجة أسمها عنقود البيض اللي بيبقى لسه مش مكتمل و بيبقى ماسك في بعضه بكذا حجم لحد بيض صغير جداً..وكانت تيتة بتسلقه وتخليني أكله قبل ميعاد الغدا على اعتبار اني طفلة و محتاجة تغذية..
هو عنقود البيض ده راح فين؟ هى الفراخ مبقتش تبيض.؟بقت بتولد مثلاً؟
أكتشفت إني بقالي خمس دقايق مثلاً بتكلم عن البيض فاتأكدت إني فعلا في مزاج سىء..
أن الواحد يبقى في المرتبة التانية من أى حاجة ده شىء مؤلم فعلاً..لما تبقى عارف مثلاً إنك في تاني أوليات الشخص اللي بتحبه..قبلك في الشغل..أو الأصحاب..وأحياناً بتبقى في تاني مرتبة بعد متعتُه هو الشخصية..يعني هو يتبسط و بعدين يبقى يشوفك بقى أخبارك ايه..
إنك برضه تبقى تاني واحد بالنسبة لصاحبك أو صاحبتك الانتيم..يعني أنا عندي صاحبة انتيم هى أول صاحبة ليا..بس انا بالنسبة ليها تاني صاحبة..أو تالت صاحبه كمان..
أكيد كنت الأولى عند ناس..واحد منهم خطب..و التانية اتجوزت..والتالت رجع (غزه) بلده..
وأنا وقتها اكتشفت أن الوقت عدى فعلاً..وقت إنشاء علاقات صداقة متينة عدى عليها زمن..اكتشفت ده لأني عرفت إني مبقدرش أطلب حاجة من حد..لأنه مش صاحبي أوي..مبقدرش أحكي كل حاجة لحد..علشان عندي أحساس بإني هزعجه بشكل أو بأخر..اكتشفت اني فضلت فترة طويلة معتبره اخواتي هما اصحابي الأنتيم بس لحد لما اختي اتجوزت و سافرت فكرت في احتماليه سفر اختي التانية..ساعتها هبقى وحيدة فعلاً تماماً..
النهاردة اكتشفت إني لما ببقى خايفة..ببقى واحدة تانية..ببقى حد ممل..سرعة البديهة بتختفي..كوني ذكية ده شىء بيروح تماماً..أنا عارفه أن شكلي حلو..بس لما ببقى خايفه ببقى أقبح واحدة ممكن وجودها على كوكب الأرض..
ميكانيزم الدفاع بيشتغل..وبعامل الناس بشكل هجومي..في محاولة لأثبات إني مش محتاجة حاجة من حد..وبقرر اني مش ههتم تاني بحد مش حاططني في اولوياته..
احتمالات الوجيعة فوق حدود الاحتمال..ولأني مش قادرة أتحمل قررت أكتب ده هنا..في اكتر مكان مقدس بالنسبة لي
انا مش معتبره البوست ده جزء من سلسلة الحكايات..ولأني مش معتبراه من ضمنهم فأنا قررت مشربش مج النسكافية اللي باللبن..وإني ولأول مرة من أيام ما جدتي اتوفت يعني من 15 سنة...لأني حاسه بإحساس عدم الحماية اللي كنت بحسه وأنا عيلة..ولأني محتاجة بشكل أو بأخر لأني احسس نفسي بالأهتمام .هصب لنفسي كوباية لبن..و هضرب فيه بيضتين نييين وهشربه..لأني طفلة محتاجة تتغذى كويس..من غير ما تستنى من أى حد إنه يفتكر ده..


*الجملة اللي تحتيها سطر لأحمد ندا
اللوحة لفريدا كالو

هناك تعليقان (2):