الاثنين، 1 نوفمبر 2010

الحكاية الرابعة:قهوة زيادة

لو سمحتي يا آنسة هو ده كرسي 36؟
كانت مغمضة عينها لما سمعت صوته بس عرفت إنه بيوجهلها هى الكلام..كان ممكن تتجاهله و تكمل نوم زىّ ما بتعمل غالباً ..بس صوته المرتبك خلاها تعرف إنه مش متعود على ركوب القطر..فتحت عينها..لقته ماسك التذكرة في إيده و بيدور على رقم الكرسي المكتوب بخط مش باين.. قالتله أيوه ده كرسي 36 ..قعد جنبها وهو بيقول متشكر..قالتله على فكرة أنت كرسيك هو اللي جنب الشباك وأنا كرسي الممر لو حابب ممكن تيجي مكاني..
-لأ مش مشكلة خليكي زىّ ما أنتي..
-أنا معنديش مشكلة برضه أصلاً-ووطت صوتها-الكرسي بتاع الممر أحسن..أصل القطر ده فيه صراصير..
_فعلاً.؟
-أيوه بيمشوا على الشبابيك  ..هما على فكرة بيرشوا القطر بالبودرة بتاعة الصراصير..بس الصراصير جوه المحركات و بين العجل ..في كل حتة..
-لو بتقوليلي كده عشان مقعدش على الكرسي أنا فعلاً مش هقعد..
-لأ على فكرة مبقولكش كده عشان كده..أنا غلطانة أصلاً إني مقعدتش على كرسي الممر بدل الصراصير اللي جنبي دي..
-عايزة تبدلي؟
-لأ خلاص بقى ..
سكتوا ..كان القطر بدأ يتحرك..وهى ديرت وشها للشباك..كان هو طلع كشكول بيكتب فيه..بصتله و حاولت تقرا هو بيكتب إيه بس معرفتش..
-أنت تعرف أن الصراصير موجودة من 250 مليون سنة..وأن غالباً الإنسان هينقرض وهى هتفضل موجودة..دول لاقوا صراصير جوه المفاعلات النووية..
-هو أنتي ليه بتحبي تتكلمي عن الصراصير؟
-هو أنت بتكتب إيه؟
-هو أنتي مجنونة؟
-أحياناً..على فكرة أنا مبتكلمش مع حد في القطر أبداً..
-طب ما تتكلميش..
-تصدق أنا غلطانة فعلاً..غمضت عينها و هى باصه ناحيته ونامت..هى كانت متعودة على النوم في القطر لدرجة إنها لما كانت بتشوف أى كرسي أزق بتنام فوراً..
-هو كان مركز جداً في اللي بيعمله بعد عشر دقايق قطع الورقه من الكشكول وحطها في الشبكة اللي قدام كرسيها و غمض عينيه..
متعرفش ايه اللي خلاها تفتح عينيها و تبص قدامها..مدت إيديها للورقه و مسكتها و هى مبتسمة..لما بصتله لقته مفتح عينيه و باصصلها..
أنت كنت بترسمني..؟
أيوه..
حلوة أوي..لازم اعزمك على قهوة عشان الرسمة دي..
لما عربية البوفيه عدت طلبت من غير ما تسأله اتنين قهوة زيادة..
قالها افرضي أنا بشربها سادة مثلاً؟
-لأ بتشربها زيادة..
-عرفتي منين؟
أنا ليا خبرة في الموضوع ده..بعرف كل واحد بيشرب القهوة ايه بالضبط..
-بس أنا فعلا بشربها سادة
-يبقى هتشربها من دلوقتي زيادة..
-أنتي نازلة فين؟
طنطا..وأنت؟
-إسكندرية..
طب لو نمت بقى أبقى صحيني عشان أنزل..
-ولو مصحتكيش؟
-هكمل معاك لإسكندرية..
-حصلتلك قبل كده؟
-كتيييييير..
-وكنتي بتعملي ايه؟
-ولا حاجة بنزل أشرب قهوة في ستار بكس و أرجع اخد القطر لطنطا..
-هو أنتي مجنونة؟
-هو أنت متجوز؟
بص للدبلة في إيده..و مردش
-يعني أول مرة أكلم حد في القطر يطلع متجوز؟
-وإيه المشكلة في ده؟إنتي مبتكلميش متجوزين؟
-لأ..
-ليه؟
-عشان محبش حد متجوز..وتبقى مأساة..
-أنتي أى حد بتكلميه بتحبيه؟
-أى حد بكلمه في القطر بحبه..عشان كده مبكلمش حد..
يعني أنتي بتحبيني؟
-مش أنت اللي رسمتني؟
-على فكرة القهوة دي وحشة أوي..
-أيوه قهوة القطر وحشة..
-لأ دي عشان زيادة..
-خليك واثق في كلامي..قهوة القطر وحشة فعلاً..لو شربت معايا قهوة في مكان تاني هتعرف أن القهوة الزيادة طعمها حلو فعلاً..
-ممكن..أنتي بتحبي تقعدي على الكرسي اللي جنب الشباك عشان كده بتحكي للناس حكاية الصراصير دي صح؟
-أيوه..
ابتسم..
على العموم أنا خلاص نازلة وممكن تقعد على كرسيك بقى..
-بالسرعة دي..
-أيوه طنطا المحطة اللي جايه..
مش هتاخدي الرسمة؟
-إوعى تكون كاتبلي رقم تليفونك عليها بقى و حركات المراهقين دي
-لأ مش كاتب حاجة..
-بصت للورقة بخيبة أمل و قالت:فعلاً؟
كان القطر وقف في المحطة..قام عشان تعدي ..لبست شنطتها الكروس و تنت الورقة في ايدها..
-شكراً على الرسمة يا..
-شكراً على القهوة يا..
مشيت ناحية الباب و نزلت..
كانت وصلت للباب بتاع نفس العربية من ورا..فكرت ترجع تركب تاني و تكمل لإسكندرية..كانت بتدخل من الباب فعلا لما خبطت في واحد نازل..
-أنتَ؟
-كان بيمدلها إيده بالمسطرة ال(تي)بتاعتها وهو بيقول انتي نسيتي دي..
-يا مجنون القطر هيمشي..
-فعلاً؟
كان القطر بدأ يمشي..
-ممكن تلحقه ولا أنت بتخاف تنط في القطر وهو ماشي؟
-لأ..أنا بخاف من الصراصير..
ضحكت..
-على فكرة أنا مش متجوز..دي دبلة والدي الله يرحمه..أنا لبستها من ساعة ما مات..
-الله يرحمه..
-يعني إنتي متاكدة أن القهوة الزيادة طعمها حلو؟
-أيوه ومتأكدة إنك هتشربها زيادة بعد كده..
-طب ممكن اردلك العزومة؟
-آه ممكن
-عندكوا كافيهات ولا هنضطر نشربها عندكوا في البيت؟
-نشربها في كافيه الأول و بعدين هتشربها في البيت إن شاء الله..
-أنا بتدبس بكامل قواى العقلية..
-يعني هى هتفرق ؟ما أنتَ كده كده لابس الدبلة..
-تصدقي عندك حق..
-أنا دايماً عندي حق..
-ما أنا عارف..
-بصوا لبعض و ابتسموا..من بعدها لما بقت تنزل في إسكندرية عن قصد..كانت بتلاقيه مستنيها في المحطة عشان ياخدها و يشربوا قهوة في ستار بكس..لأن القهوة اللي بتعملهاله في البيت كانت بتبقى دايماً من غير وش..شبه قهوة القطر كده..بس في الحالتين القهوة كانت بتبقى زيادة..



هناك 5 تعليقات:

  1. أحيه يا أبو سوسو بجد

    يخربيت كده ... يا مجنونة

    :]

    ردحذف
  2. معقول ده
    :)

    نغم السحر الجميل فيها لذيذ أوي .. ممتع
    أكتر من قهوة زيادة
    :)

    ردحذف
  3. اللى مجنون فعلا هو الحوار اللى انتى كتبتيه دا يا نورا
    بجد حلووووو..وسريع ومجنون
    وعايزة اقولك لما وصلت لنصها كدا خلتينى عايزة اقوم اعمل كابتشينو-ودا امر جليل لو تعلمين خلال قرايتى لحاجة
    يعنى حبيتها اوى
    ومش عايزاها تنتهى بدرى
    :)

    ردحذف
  4. ههههههههههههههه هو إنتي مجنونة ؟ :D

    ردحذف
  5. حلوة اوى

    ردحذف