الجمعة، 12 نوفمبر 2010

الحكاية الأخيرة:قهوة فرنساوي

في فرنسا..تمشي في الشارع كأنك سامع مزيكا مستمرة في ودنك..عارف أديث بياف؟دي زى فيروز كده بالنسبة لنا هناك..صوتها منتشر في كل الاماكن ولو تفتكر تقدر تتخيل معايا كده أغنية الحياة وردة بلحنها المميز في ودنك وانت ماشي معايا في شوارع باريس...تخيلت...نبدأ جولتنا..
بيقولوا أن اسم فرنسا جه من كلمة فرنكيا ودي قبيلة جرمانية احتلت المنطقة بعد سقوط الامبراطورية الرومانية..نبدأ بشارع الشانزلزيه علشان انا عارفه إنك هتموت وتروحه.أاكبر شارع في فرنسا..كله متاجر و محلات ماركات عالمية طبعاً تقدر تتخيل شارع عباس العقاد بس على أضخم وأنضف بكتيييير..الرصيف كله كافيهات ومطاعم..نقدر نتغدى دلوقت في مطعم بيتزا بينو..وبعدين نروح مقهى الكارديدور نشرب القهوة الفرنساوي هناك..بعد القهوة نروح عند قوس  النصرarc de triomphe ..هو أصلاً في اول شارع الشانزلزيه..تعالى نطلع فوق..تقدر تشوف الشارع كله من فوق بقى دلوقت..عايز تصورني..ياريت..
نجري بقى نلحق برج إيفل Eiffel Tower لأنه بيقفل بدري..أنا بفكر نطلع بالسلم..بهزر طبعاً..ناخد الأسانسير و نطلع فوق البرج نتفرج على باريس..تحفة مش كده؟
نبقى نيجي تاني بالليل قبل ما يقفل هو بيقفل الساعه 12 عشان نشوفه وهو منور كله..و نرقص قدامه كمان..بتضحك؟ على فكرة كل الناس بتعمل كده ..نرجع بقى لساحة الكونكورد عشان نروح اللوفر..طبعاً انت نفسك تروح اللوفر..بس عارف هناك لما وقفت قدام الموناليزا..حسيت ان صورها في المجلات احلى مش عارفه ليه آه والله..بس متقولش لحد عشان ميفتكرونيش جاهلة فنياً..بيقولوا أن قبو اللوفر فيه تحف أجمل من اللي معروضه..وأنا مصدقه الكلام ده..
 نطلع على قوس الدفاع الديفانصGrande Arche de la Défense وده قدام قوس النصر بالضبط بس من بعيد شوية ..نروح بقى لبناية المونمارت ودي اكبر بناية في باريس فيها مطعم بيطل على باريس كلها بس دي غالي شوية علينا..خلينا نتمشى شوية على نهر السين و ممكن نتعشى على اى مطعم عايم في السفن اللي فيه..
تاني يوم بقى نطلع على ديزني لاند..ممكن ناخد القطر لانها بعيده 25 كيلو عن باريس ودي اكبر مدينة ملاهي في العالم..نرقص مع دونالد داك و بندق على فكرة دي مش بس مدينة ملاهي دي فيها فنادق و مطاعم زى مطعم بلانيت هوليوود..و حدائق كمان لو داخل على الملاهي تعالى نقطع تذاكر من الفاست باس ونلعب شوية..
ممكن تالت يوم ناخد لفة في الجناين في باريس هما كتير بس ممكن نروح الأول حديقة جاردان دو شام دو مار  Jardin du Champ de Mars وبعدين غابة بولوني Bois de Boulogne ودي كبيرة جدا و في وسطها بحيرات وبعدين نروح بارك دي مينسو Parc de Moncesu ودي بقى اجمل جنينة انا بحبها أكتر واحدة وقريبة من الشانزلزيه..
وحشتك القهوة الفرنساوي..نرجع تاني لأى كافيه هناك نشرب قهوة و بعدها ممكن نقف قدام الرسامين اللي في الشارع يرسمونا بورتريه..ممكن انت برضه تبقى ترسمهم وهما بيرسمونا..
- هو انتي قعدتي في باريس كام سنة؟
-أنا أصلاً عمري ما رحت فرنسا..
-!!!
-على فكرة ده حلمك انت اللي مش منطقي فعيشه بقى لأخره..عجبتك القهوة الفرنساوي؟
-جداً
-المرة اللي جايه إسبرسو إيطالي
صوت ضحكات






البوست كُتب بمساعدة من العزيزة فاطمة شبشوب نظراً لأنها عاشت في باريس كتير

هناك تعليق واحد:

  1. ana bardo kont chayfa enn fih 7agat kan beinna fiha zekrayat ;)
    fakkaretni bil resala wel 7elm bta3na !
    ba7ebbek awi

    ردحذف