السبت، 30 أكتوبر 2010

الحكاية التالتة:كابيتشينو

عزيزتي
لسه مش ناسي شكل الشباك القزاز اللي لما كانت الشمس تيجي عليه يبقى لونه متموج ما بين الأزرق و البنفسجي..لمّا قومتك ساعتها و قلتلك تعالي بسرعة اقفي قدامي هنا و ارفعي راسك لفوق..بصينا إحنا الاتنين على الشباك بتاع البيت القديم اللي في حارة خوخة..بعدها بصيتيلي و قلتي أنت إزاى بتشوف الجمال المستخبي وسط كل القبح و الفقر اللي في المكان ده..
يومها انتي مبتطلتيش تتكلمي عن حقوق الفقرا في مصر..وإن مصر من تحت ملهاش أى علاقة بمصر من فوق..وأنا كنت بسمعك وأنا برسم الشباك..ساعتها مرت من قدامنا واحدة بتزغرد..وفرجتنا على شبكة بنتها اللي لسه جايبنها..ملامح الفرحة اللي على وش الست خلتني أقولك..فعلاً مصر من تحت أجمل بكتير من مصر من فوق...
لما جينا نروح قلتيلي إنك حابه تروحي مشي..بالرغم من شنط الأرت باج الضخمة اللي إحنا شايلنها..مشينا من القلعة لحد مترو العتبة..كنتي بتتكلمي عن عبد الناصر وحلمه في العدالة الإجتماعية..وقلتلك أنتي بتحبي تنحازي دايماً للجانب الخاسر..لدرجة إنك بتشجعي الزمالك..
كنت بكلمك عن الروح..وليه لما بنموت الروح(الجزء النقي مننا)هو اللي بيصعد والجسم بيفني..قلتيلي ياترى كل الناس اللي منتشرين حوالينا دول اللي من غير روح لما يموتوا ايه اللي هيحصلهم؟
في المترو قررت أطلع معاكي لمحطة مصر أوصلك..طلبتي مني اخليني وأكمل بس أنا صممت..أول ما دخلنا المحطة قلتيلي تعالى اعزمك على كابيتشينو من ماكينة الكابتشينو اللي على رصيف 4..أنا بحب الكابيتشينو فعلاً انتي عارفة ده..بس أنا يومها كنت متأخر  قلتلك خليها المرة اللي جايه انا يدوب ألحق أروح عشان أنزل تاني..
أنا عارف ان المرة اللي جايه مجتش..وعارف إنك من يومها مبقتيش تجيبي كابتشينو من الماكينة اللي على رصيف 4..سمعتك وأنتي بتقولي الماكينة دي اتحرمت عليا خلاص..
بس عارفة يا نورا..أنا شايفها من منظور تاني..إحنا الدعوة ما بيننا لسه قائمة..والمرة اللي جايه مش شرط تكون قريبة..
الدعوة اللي ما بيننا دي اللي لسه متحققتش هى اللي بتخليني ليا الحق إني أزورك ..أنك تشوفيني وتتكلمي معايا..علشان كده بتصحي من النوم متخيله أن ده حقيقي فعلاً مش حلم..
أنا مبسوط أني كنت متأخر يومها و إني ملحقتش ألبي دعوتك ليا على الكابتشينو..الدعوة اللي أنا متأكد إنها هتتحقق في يوم من الأيام..ومش شرط في نفس العالم ده..ياعزيزتي في عوالم تانية الكابتشينو فيها أحلى بكتير..
عرفتي إزاى بقى بعرف أشوف الجمال وسط كل القبح؟
                                                                                                                              حبي


ملحوظة:مش محتاجة تحرقي الرسايل علشان توصلني..كله بيوصلني..وأكتر كمان..


إلى محمد كريم
6\9\2005

هناك تعليقان (2):

  1. جميلة قوي .. جميلة

    الكتابة هنا مميزة .. و الجو كله

    (:

    ردحذف