الأربعاء، 6 أكتوبر 2010

part 2:ما تيجي نتجنن شوية

لما رجعت للترابيزة اللي هو قاعد عليها تاني كانت الدنيا في عينيها ألطف كتير..الدنيا هادية جدا تقريبا مفيش حد حواليهم غير اتنين قاعدين في ركن بعيد بيعملوا حاجة على اللاب توب بتاعهم..مزيكا كلاسيك شغالة وهو قاعد مبتسم و مستنيها..
- معلش كنت بضبط المآساة اللي كنت فيها
-على فكرة شكلك أحلى من غير مكياج
-أنا أصلاً مبلقش في المكياج ولا اللبس الكلاسيك ده
-متصنفيش نفسك في وضع معين، ممكن تكوني دلوقتي في عيني لأحلى من غير مكياج،ممكن بعد شوية تبقي احلى بالمكياج ..ده على حسب الحالة المزاجية أصلا..نفس الكلام بالنسبة للبس..أنا مصبتش القهوة بتاعتك علشان متبردش.
كانت القهوة لسه في المصفاة بتاعتها المميزة للقهوة الأمريكاني،جنبها المج الأبيض الكبير اللي بتحبه وبتيجي الكافيه ده مخصوص عشانه.
صفت القهوة و صبتها في المج و حطت كيسين سكر،شوية لبن وهى بتقلب لحد ما القهوة وصلت لدجة اللون اللي بتحبها..
كان بيراقبها وهى بتعمل كل ده وهو مبتسم..طلعت علبة السجاير وخدت سيجارة كان هيولعلها بس هى رجعت بوشها بعيد
-أنا مش بحب حد يولعلي السجاير..
طفى الولاعة و فضل مبتسم من غير تعليق
ولعت سيجارتها و بصتله:
-معلش أنا فعلا مش بحب الحركة دي..
-ده طبعا حقك..
-انا مش عارفه ليه الرجالة بيولعوا السجاير للستات تحس انه فيلم عربي ابيض واسود والمفروض بقى انا ابقى ماسكة السيجارة بالمبسم ومهنتي في الحياة اني اسرق كمال الشناوي من شادية..
-لا خالص مش دي الفكرة..أولا ده بروتوكول متعارف عليه حركة جنتلة يعني بس ده مش إلزام إطلاقاً..ثانياً فكرة الست اللي بتشرب سجاير انها ست مش كويسة دي في الوجدان الجمعي للشعب المصري بالذات ومش هتروح بسهولة فتأقلمي على الوضع ده.
-يعني انت بتفكر فيا دلوقت على اعتبار إني مش كويسة.
ضحك :
- لأ لأنك أصلاً مش مصنفة دلوقت عندي أنا معرفش عنك حاجة..وبعدين أنا قاعد معاكي ممكن لو كنت شايفك من بعيد كنت فكرت انك مش كويسة..
-غريبة مع إن مراتك كانت أجنبية..
-مراتي مكنتش بتدخن بس حتى لو كانت بتدخن فكرة انها أجنبية هتخليني مفكرش فيها كده..الموضوع بيختلف لما اتكلم عن واحدة مصرية..
-يا سلااام انت مش شايف أي ازدواجية في موقفك؟
-آه طبعا ازدواجية شديدة.. على فكرةأانا بتكلم معاكي انتي بس كده..لو أى واحدة تانية كنت قلتلها لا طبعا مش شايف اى مشكلة في كونك بتدخني..
-واشمعنى معايا أنا كده؟
-علشان أنا قررت اني مكدبش وانا بتكلم معاكي وقررت كمان اننا نتكلم كتير مع بعض النهاردة وبشكل طبيعي جدا من غير تمثيل..نقلع الماسكات شوية النهاردة..بصراحة انا فاضي تماما و غالبا انتي كمان كده إيه رأيك؟
-في ايه بالضبط؟
-إننا نقضي اليوم كله نتكلم في اى حاجة تحبيها او انا احبها انتي عارفه نظرية الاتنين الغرب اللي بيتقابلوا في قطر مثلا فيحكوا لبعض كل التفاصيل اللي في حياتهم حتى لو كانت مخجلة..
ده اسمه تطهير هما بيعترفوا باللي هما عايزينه لواحد عارفين انهم مش هيقابلوه تاني زى نظرية الأعتراف عند الكاثوليك.. عشان كده القس مش بيشوف وش اللي بيعترفله..
-أنا موافقة..
-يعني هيبقى يوم خارج عن الإطار التقليدي و مطرح ما نروح بقى او نتكلم؟
-معنديش مانع انا فعلا زى ما انت قلت فاضية تماما..
اهلي في الخليج..انا عايشة لوحدي في المنصورة، من ايام الجامعة لما رجعت مصر عشان الدراسة وانا لوحدي..الاول كانت جدتي موجودة بس ربنا افتكرها..بعدها اهلي قالولي ارجع وخصوصا لما خلصت دراسة بس أنا مرضيتش..أنا فعلا عايزة اعيش في مصر..
بيبعتولي فلوس وكل حاجة بس انا كنت عايزة اشتغل..بما اني عايشة لوحدي يبقى ليه مجيش اعيش في القاهرة وخصوصا اني بحبها جدا..واشتغل و اضيع وقت بدل كمية الفضا اللي انا فيها..
-انتي بتقضي يومك إزاى؟
-ولا حاجة بمعنى ولا حاجة..البيت فاضي تماما ممكن يعدي عليا يومين من غير ما اتكلم كلمة مع حد..طول النهار بفكر في كمية سيناريوهات مختلفه لحياتي..بس في الآخر برجع للواقع والاقي اني فضلت طول النهار ساكتة مباكلش.. بدخن وبشرب قهوة و بفكر ..أنا حاسه اني فعلا هتجنن..ممكن عشان كده انا بحب السجاير الوحيدة اللي فيها روح معايا في البيت..انا بعتبر دخانها اللي طالع ده روحها..اللي بتفضل متعلقة في الشقه..مببقاش لوحدي تقريبا وانا معاها..
-تقريبا انا كمان كده..من ساعه ما مراتي سافرت و خدت أجازة من شغلي و انا ساكت..سبت البيت اصلا ورحت أجرت شقة علشان ميبقاش في اى حاجة متعلقة باللي فات..طول النهار في البلكونة بفكر ..ممكن لو كنت جددت في حياتي شوية من قبل كده مكناش هنتطلق
-انت عندك ولاد؟
-لا مراتي مبتخلفش..
-سبتها عشان كده؟
-لا طبعا انا متجوز من ست سنين..لو كان ده السبب كنت سبتها من زمان..بس دلوقت اى حد يعرف اننا اتطلقنا بيفتكر علشان مكانتش بتخلف..وانا مبصححش لحد فكرته بصراحة ..زهقت..
-هو انا ابقى فضولية لو عرفت ايه السبب في الطلاق؟.
-لا أبدا..أكيد طبعا حقك تفكري ايه السبب؟واحد متجوز واحدة بيحبها هو اللي مختارها مفرقش معاه كونها أجنبية مختلفه في الديانة و التفكير و العادات..مبتخلفش..حتى لو اتكلمنا عن الشكل..شكلها مصري جدا كأنها مش فرنساوية أصلاً ..على فكرة انا عرفتها بشكل غريب..
رفع راسه لقاها مركزة معاه فأبتسم :
-بفكر اسكت هنا و اخليكي كده متعلقة
-ضحكت ..على فكرة أنا مش فضولية لو حابب تكمل ..كمل
-هكمل عشان انا اصلا عايز افتكر ..كنت في الاهرامات مع واحد أجنبي ومراته و ولاده..كان في بينه وبين صاحب الشركة اللي بشتغل فيها بيزنس..كلفني اني اتولى موضوع اقامة الراجل في القاهرة بما فيها الفسحة..كانوا حابيين يدخلوا الهرم من جوه وانا مبحبش   الاماكن الضيقة ..استنيتهم بره ووقفت ادخن..لقيتها جايه بتطلب مني اصورها..كلمتين بالضبط بيننا وكنت ماشي معاها و سايب الراجل و عيلته جوه الهرم..وفضلت معاها طول الاسبوعين اللي قعدتهم في مصر..
-و رئيسك عمل ايه؟
-اترفدت..
-بتهرج..
-لا ابدا اترفدت فعلا..انا خالفت امر مباشر و مروحتش الشركة اسبوعين كانوا متخيليين اني مُت او البدو خطفوني. ضحك...بس أنا مزعلتش بصراحة
قبل ما تسافر كنت طالب منها اننا نتجوز وتفضل في مصر و بعدها فتحت شركة خاصه بيا..و اندمجت تماما في حياتي الجديدة
-أنت مجنون
-غالبا هى حبتني عشان كده..بعدها لما بقيت عاقل كرهتني..الشركة كانت بتكبر وانا كنت بقى عندي حاجات اخاف عليها..مبقتش مجنون زى الأول..هديت جدا..بقيت تقليدي تماما..شغل و بيت و خلاص..حتى معاها بقيت احبها بحساب..بنام معاها بحساب كمان..بقيت تقليدي فعلاً..مهتمتش حتى اسألها اذا كانت حنت لفرنسا في الست سنين دول ولا لأ..مهتمتش اخدها ونروح مرة هناك تشوف اهلها على الأقل..هى كانت بتقول مش فارقه معاها بس انا كنت عارف انه فارق..كنت ببعد تماما ..وهى كمان..مع اني بحبها
-بتحبها لسه؟
-آه طبعا اكيد مش هضغط على زرار ابطل احبها..بس مقدرش احجر على قرارتها هى طلبت ترجع بلدها و نتطلق وانا وافقت..
سكتوا شوية..كانت الناس أبتدت تملى المكان..
-تحبي نروح مكان تاني؟
-هنروح فين؟
-ممكن بلاش أسئلة؟ ممكن تسمحيلنا نتجنن تاني النهاردة؟
-ابتسمت..أنا عمري ما اتجننت اولاني..
-خلاص تبقى تجربة جديدة ليكي و إعادة إحياء ليا..
-فكرت شوية كان الوضع مغري جداً..لوحدها في بلد مليان مغامرات..معاها كل اللي تحتاجة في العالم و رغبة ملحة في الكلام مع الراجل اللي قاعد جنبها..ثواني وكانوا بره الكافية في عربيته الآتوس الدهبي..اللي عرفت انها بتاعته من قبل حتى ما يقولها
-وعرفتي إزاى بقى؟
-مش عارفه ممكن عشان انا طول عمري بحب الآتوس الدهبي..
-علامة تاني يعني؟
-لا انت مش بتصدق في العلامات عشان كده مش هيمشي معاك الكلام ده..
على الطريق الصحراوي كانت بتتفرج من الشباك وحاسه بشوية ضباب على عقلها..في عربية مع واحد متعرفوش رايحيين مكان لسه متقررش هو فين  بس هى مش قلقانة..بالعكس عمرها ما حست انها مرتاحة زى دلوقت..
هو كان بيفكر في أنه يسرق يوم من الزمن ..مفيهوش اى حسابات..ولا تفكير ولا قلق..طريقة جديدة للعلاج النفسي ما بين اتنين محتاجين ده فعلاً..بس هو مبسوط كده..و بنظرة ليها جنبه عرف انها هى كمان مبسوطة..

هناك تعليقان (2):

  1. fein el part 33333333333333333333333??????? :((((

    ردحذف
  2. علي فكره اللي بيعترفو قدام قس من شباك ومبيشوفهومش مش الاقباط الارثوذوكس
    دول الكاثوليك بس :)

    ردحذف