الجمعة، 8 أكتوبر 2010

part6:قصة زغيري كتير


على باب الشاليه فتحت الباب وهو لسه شايلها..نزلها وهو لسه بيتنفس بسرعه..
-على فكرة إنتي أكيد 60 كيلو..
-على فكرة أنت أكيد مبتاكلش كويس..
-على فكرة الكريم كراميل بتاعك ده هو السبب..

وهو بياخد دش جوه كانت هى في التراس اللي على البحر..كان في كاسيت قديم جنبه شرايط.. شغلت أول شريط قابلها..كانت فيروز كالعادة مستنيه اللحظة المناسبة عشان تغني ..
-طلعلها التراس
-قصتنا من غير فيروز دي يبقى ملهاش لازمة..
-قصتنا مرة واحدة..
أيوه إنتي مش حاسه إنك في قصة؟
-أنا عمري ما حسيت إني في قصة ..عارف أول مرة ارتبطت فيها كان بواحد سوري أجنبي برضه يعني..يخرب بيت بقى الرقة و الرومانسية اللي كان فيها..اأهو ده اللي بجد كان عايش في قصة..
-طب ايه اللي حصل؟
-اللي حصل إني محبيتوش فعلا كان بس عاجبني جو الورد و الهدايا اللي بفتح باب الشقه الاقيها..بس لما رجع بلده قلتله في التليفون إني مش بحبه..
-كسرتي قلبه يعني بعد ما سافر..
-أيوه و عارف عمل ايه؟..رجع من سوريا مصر عشان يشوفني بس و يقنعني بالعكس بس مرضيتش أنزل اشوفه و بعتلي على باب البيت خاتم دهب وبوكيه ورد  وأنا ولا اتأثرت..
-أيه القسوة دي؟
-والله مش قسوة بس أنا فعلاًمكنتش بحبه..طب إزاى أضحك عليه وأوافق اتجوزه و أعيشه بعدها في عذاب و بعدين أروح معاه بقى سوريا حيث المزز وأضعف هناك وأخونه؟
-إنتي ممكن تخوني؟
-معرفش أنا عمري ما عملت كده بس كل الاحتمالات موجودة في الحياة..
-أنا عمري ما فكرت في أوبشن الخيانة..
-ممكن أنت كنت مشغول جداً في حياتك لدجة إنك مفكرتش في أوبشنات أصلاً
-يعني إنتي بتشجعي الخيانة؟
-أبداً ..بس مبستغربهاش..بتحصل يعني..
-بالرغم من أن شكلك ملائكي كده بس إنتي شريرة..
-أبداً مش شريرة ولا حاجة..أنا بني آدمة الحياة عندي كلها احتمالات..
وتاني مرة إرتبطتي ايه اللي حصل؟
قَعَدِت على الكنبة الأسطنبولي اللي في التراس..وربَعت
-تاني مرة كان شاب لطيف جداً..طيب جداً..بس إحنا الاتنين كنا بنجرب بقى الأرتباط اللي يدخل في مرحلة النضج شوية..هو مكانش عارف يتصرف صح..وأنا كنت مستعجلة على التصرفات الصح..
-يعني ايه تصرفات صح؟
-يعني إرتباط بقى بكل المشاعر و الغيرة و العاطفة و المشاكل ..يعني أول بوسة وأول مركب في النيل وأول كل حاجة..كنت في أخر سنة في الكلية..
-وطبعاً متفاهمتوش..
-أنا كنت محتاجة أكتر من اللي هو كان بيعمله..اهتمام أكتر و تفاهم اكتر..لاحظ اني كان طلعان عيني في اخر سنة ليا في الجامعة بس هو مكانش متواجد عشاني..
-و سبتيه إزاى؟
-قلتله ناخد بريك علشان أنا مش مبسوطة..وبعدها بكام يوم هو مستناش أخر البريك وكلمني عايز قرار حالاً..
-وبعدين؟
-قلتله أنا قراري إني مش مبسوطة..قالي خلاص ربنا يوفقك في حياتك ومعلش لو كنت عمتلك حاجة تتسبب في تعقيدك ولا حاجة..
ضِحْكِت..مشكلته أنه مفخم الدنيا أوي وأنا بحب اى حاجة تتاخد ببساطة..
-ومتضايقتيش انك كسرتي قلبه كده؟
-فضلت أعيط بعدها أسبوعين بس مش عشان بحبه بس..لا عشان احساسي بالذنب اني ضايقت بني آدم..والشعور ده أتكرر معايا في كل الأرتباطات..
-ليه انتي في كل الاحوال كنتي انتي اللي بتسيبي؟
-أبدأً أنا ربنا خلص مني تقريبا في تالت أرتباط..
-إزاى؟
-لا دي محتاجة مج نسكافيه بقى..
-إنتي عارفه إن مفيش حتى سكر في البيت؟إحنا لازم نروح السوبر ماركت على فكرة..
-إحنا شكلنا هنقضي الليلة هنا..
-لو عندك مشكلة ممكن نمشي حالاً
-لأ..احنا أتفقنا على يوم بحاله..يوم بليلته زى ما الكتاب بيقول...


في السوبر ماركت كانت بتجيب سلة ليها لوحدها عشان تحاسب على حاجتها..خد منها السلة..
-على فكرة مش فارق أوي كده..أحنا أكيد وإحنا ماشيين مش هناخد الحاجات دي معانا..وانتي ضيفتي في الشاليه بتاعي..
-ليه دايماً الرجالة في مصر بتاخد موضوع الحساب ده على عاتقها..
-لأ مش دايماً بس في حاجات مينفعش تتساب يعني..ممكن أبقى أسمحلك تعزميني في يوم تاني..
-يا عزيزي احنا غالباً مش هنتقابل تاني..
-سكت شوية..كان ماسك علبة عصير تفاح أخضر..قالها
- مراتي بتحب النوع ده جداً..
-مراتك السابقة..مش ملاحظ إنك دايماً تتكلم عنها بصيغة الحاضر؟
-إنتي غيرانة بقى..
-ضحكت..لأ طبعاً أغير ليه؟
-على فكرة ممكن تغيري منها مش عيب يعني..واحد معاكي يوم بحاله بيتكلم كل شوية عن واحدة تانية..
-لأ مش دي المشكلة..المشكلة أن كل الفكرة و اليوم ده معمولين عشان تتجاوز الحالة..عشان تبدأ تدرك إنك دلوقت لوحدك..إنك مش متجوز..ومش هتفهم ده غير لما تبطل تقول مراتي..وتقول اسمها او متتكلمش عنها أصلا..مش كل حاجة في الدنيا تفكرك بيها حتى علبة عصير..
-بس كل حاجة في الدنيا بتفكرني بيها فعلاً..
-أنا مش بقولك تشطبها من ذاكرتك..بس تخزنها في مكان جوه القلب..تفتكر الأيام اللطيفة ما بينكوا وتتعامل معاها على إنها ذكرى جميلة راحت خلاص..ممكن يبقى بدل الذكرى حاضر أجمل...
-كان بيمد إيده لعلب بيرة..
-قالتله: ليه؟
-عندك مشكلة إني أشرب بيرة قدامك؟
-آه عندي مشكلة..انا مش عايزة أى حاجة تخليك مغيب في الوقت اللي فاضلنا مع بعض..ممكن تجيب بيريل..من غير ما يرد كانت شالت علب البيرة و خدت بدالها بيريل..
-هو نفس الطعم يعني غالباً..
-غالباً؟ انتي مشربتيش بيرة قبل كده؟
-لأ انا مش مؤمنة بموضوع الكحوليات ده..بعيداً عن أى خلفيات دينية..أنا محبش أسيب نفسي كده من غير ما أتحكم فيها..
-بغض النظر على أن البيرة مش كحوليات فظيعة يعني..بس عامةً..ساعات  الواحد بيبقى محتاج شوية عدم كنترول..
-ليه؟
-مش عارف ..إحساس جديد..مغامرة..
-جايز ..ممكن أنا مبحبش المغامرات..بصتله ..أو مكنتش بحبها...
أبتسم لها ..
-مش خايفة؟
-أنا عمري ما كنت مش خايفة زى النهاردة..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق