الأربعاء، 6 أكتوبر 2010

part 3:نظرية الروب دي شامبر


-طول عمري بحب الطريق الصحراوي أكتر من الطريق الزراعي...ممكن عشان بحب اللون الأصفر..وممكن عشان مبسافرش منه كتير دايماً الطريق من بلدي للقاهرة طريق زراعي..
-أنا دايماً كنت بسافر من الطريق الصحراوي بس ده ميمنعش إني بحبه جداً برضه..
بعد دقيقة سكوت قال:
أنا عندي شاليه في العين السخنة..
-........
-عارف ومتخيل الصورة اللي في دماغك دلوقت..أنا بقى بالروب دي شامبر و كاس الويسكي و بحاول أغرر بيكي..
-أبداً..أنا عمري ما اقتنعت بالصورة دي..ومع كامل حبي و احترامي لفاتن حمامة..مفيش واحدة بتعمل حاجة هى مش عيزاها..
-ضحك..على فكرة محدش يعرف أى حاجة عن الشاليه ده ولا حتى مراتي كانت تعرف عنه حاجة..
-ليه؟
معرفش..جايز كنت متخيل في عقلي الباطن إني هيجي يوم واحتاج أبعد فيه عن أى حاجة ليها علاقة بحياتي الحالية..خطة بديلة يعني ..الشاليه ده فيه هدوم ليا..فيه كل وسائل التسلية القديمة..مفيهوش تلفزيون لزوم الهدوء..
ضحكِت -يعني هو التلفزيون مشكلة؟
-غالبا التليفزيون مسؤول عن البرود العاطفي وخصوصا المسلسلات التركي..
-يابني انت بتتكلم عن مين؟هى مراتك الفرنساوية هتتفرج على نور ومهند؟
-يا بنتي مراتي بقت مصرية أكتر مني في الست سنين دول أصلاً الناس كانت بتفتكر إني أنا اللي فرنساوي وهى اللي مصرية..
-و رحت الشاليه ده قبل كده كم مرة؟
-مرتين كل مرة لا تتجاوز الساعتين..كنت ببص عليه بس..ها؟تحبي نروح باقي اليوم في العين السخنه؟
عامة الشاليه هيبقى نقطة إنطلاق بس عشان إغير فيه هدومي يعني مفيش داعي للقلق حتى لو كنت مؤمنة بنظرية الروب دي شامبر
-إحنا اتفقنا أن اليوم خارج عن المألوف وعن أى منطق..نروح العين السخنة..أنا اصلاً مروحتهاش قبل كده
-هو الميزة فيها إنها هتبقى فاضية تماماً دلوقت وده اأريح
-اأيوه عشان لما تغرر بيا ميبقاش في شهود
ضحكوا..كان الراديو بيذيع لقاء نادر مع عبد الحليم حافظ..
-على فكرة أنا مبحبش عبد الحليم
-ليه؟
-مش عارفه ممكن عشان الناس كلها بتحبه..
-يعني هو إنتي عايزة تبقي مختلفه وخلاص؟أنا مش مقتنع أكيد في سبب..
-ممكن يكون في سبب أنا معرفوش..
ابتسم..إحنا وصلنا على فكرة..
-أنا كنت أعرف ان العين السخنة مش بعيدة بس بالسرعة دي؟
-هى فعلاً ساعة الا ربع و الطريق فاضي كمان..
-الجو في العين السخنة مختلف تماما الجو دافي جداً مع إننا في عز الشتا..الدنيا فاضية فعلاً..ده جو مناسب لاتنين في شهر العسل مش اتنين جايين يتطهروا داخلياً..
-ايه الفرق ماهو شهر العسل تطهير داخلي برضه..
-ازاى؟
-اتنين بيكتشفوا حاجات اول مرة يعرفوها عن بعض..بيشوفوا بعض عريانيين جسدياً و فكرياً..طبيعي تحصلهم صدمة بيعوضها موضوع شهر العسل ده..بيسافروا في اى مكان غريب عشان ميحسوش بغربتهم هما قدام بعض..و بتأقلموا مع وضعهم بنفس سرعة تأقلمهم مع المكان..
-يخرب بيت فلسفتك..
-ده على اعتبار انك انتي ملكيش فلسفة خاصة؟
-كل واحد له فلسفة خاصة بس مبيحبش يعلنها للناس..انت عارف إني ارتبطت 8 مرات..
-فعلا؟ غريبة..
-ليه؟
يعني كنت متخيل إنك لما ترتبطي بحد هيبقى بشكل عادي وهينتهي بجواز أو إرتباط رسمي يعني..
-أبداً أنا جربت كل انواع الارتباطات بما فيهم الخطوبة الرسمي بس مفيش اختلاف نفس النتيجة في الاخر..
-وده بقى طبيعي بالنسبة لك؟يعني لما بتيجي تفركشي مبتتأثريش؟
انت مجنون أكيد بتأثر وده اللي خلاني تامن مرة أقرر إني مرتبطش تاني وفعلاً معملتهاش بقالي سنة
-تامن مرة اكتشفتي انك مش عايزة ترتبطي تاني ؟وجايه على نفسك كده ليه؟
كانوا وصلوا للشاليه نزل الاول فتح الباب وهى حصلته..الدنيا كانت هادية جدا و الشاليه قريب اوي من البحر..المنظر كان جميل لدرجة انها مصدقتوش..الشاليه كان صغير بس حميمي بشكل غريب..
المكان ده هيفرق في حياتها..كانت متأكدة من كده..
وأكيد هو كمان كمان متأكد من ده..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق