السبت، 9 أكتوبر 2010

part8:المزيكا مش لازم تبقى مسموعة


الصبح..والدنيا معطره بريحة المطر و البحر..لما صحي مكنتش موجودة جنبه..من غير تفكير طِلع التراس..كان متأكد إنها فيه..كانت واقفه بالتي شيرت الخفيف في برد الصبح ..
-صباح الخير..
-التفتت له وابتسمت بس..
خد من إيديها علبة عصير التفاح الأخضر..
-مكنتش عايزة أوريهولك عشان متتأثرش..
-بيتهيألي التفاح الاخضر بعد كده هيفكرني بأجمل صباح عدى عليا..
-وهى دي -أعزائي المستمعين - إشتغالات الصباح..
ضِحِك..هى ممكن تبقى إشتغاله فعلاً..بس ممكن لو للحظة واحدة تاخديها على إنها حقيقة؟
بصتله من غير ما ترد..بعد دقايق قالتله:

-خامس واحد كان حب من طرف واحد..
-لأ بقى كده كتير إنتي كنتي بتجربي كل الانواع ولا ايه؟
-مسألتش يعني من طرف مين..
-أكيد انتي مادام انتي اللي معتبراه حب..
-آه فعلاً دي حاجة بديهية جداً..بس على العموم أنا بحب التجربة دي جداً..إحنا كنا أصحاب أو تقدر تقول هو كان بيتعامل معايا على اعتبار إنه ولى أمري عشان فرق السن كان كبير..أنا استفدت منه كتير أوي ولولاه مكنتش هبقى أنا  فعلاً..
-يعني ايه؟
-يعني هو صقلني و فهمني الدنيا..وعلمني حاجات كتير وخلاني أكون نظرياتي و فلسفتي الخاصة..إلى جانب أنه كان لطيف جداً و دمه خفيف..
-مش فاهم ايه اللي منعه إنه يحبك؟فرق السن؟
-لأ ..هو كان ليه متطلبات في العلاقة أنا مقدرش أنفذها..
-يعني ايه؟
-يعني هو مالوش في الرسمي حضرتك..
-وإنتي بقى لابد من الرسمي  طبعا زى باقي بنات مصر..
-وإيه العيب في كده؟مش ده اللي المفروض يتعمل.. مش هى الدنيا بتمشي كده؟مش ده نظام الكون
وعلى فكرة مش المصريات بس..كل الجنسيات.. البنات دايما عايزيين الاستقرار.. شكل محدد للعلاقة..إنما السبهلله بتاعة الرجالة المصريين دي هى اللي غير مبررة..
-الرجالة المصريين بس؟
-الرجالة عموماً..عامة هوأنا آه اتعذبت كتير في العلاقة دي و كنت بكره نفسي كمان..بس ده لا يمنع إنه هو لا يزال الوحيد من ضمنهم كلهم اللي علاقتي بيه كويسة وممكن أكلمه في أى وقت أحكي معاه شوية..وهى دي فايدة الحب من طرف واحد..
-بتغريني إني أقنعك تحبيني و بعدين أقولك أنا مبحبكيش ..
-مش هتلحق تعمل كده أصلاً..
سكت ..خمس دقايق كاملين من غير أى كلمة..
-إحنا خلاص هنمشي؟
-الساعة لسه مجتش 11..
-ممكن ننزل بدري شوية عايزة اتمشى على البحر قبل ما نرجع مباشرة..عشان تفضل ريحته فيا فترة اطول..

كان البحر هادي تماماً بعد مطر إمبارح..والرمل المعجون بماية البحر و المطر كان أنعم بكتير من أى وقت
شوية الصمت اللي من غير كلام بس صوت الموج و الهوا اللي بيعدي ..المرة دي كانوا ماشيين جنب بعض..بنفس الخطوة..ونفس الإمتزاج..ونفس طبطبة الموجة على مسامهم..
-السادس بقى كان قصة حب عنيفة..
-وطبعاً قصص الحب العنيفة لازم تفشل..
-تقريباً كده..إحنا أرتبطنا –فعلياً لمدة أسبوعين بالضبط..
-فعليا؟
-أيوه لأن في الحقيقة إحنا كنا إصحاب من قبل كده بكتير..من قبل ما أتخطب حتى..عايزة أقولك إني لما اتخطبت..ولما كنت بركب العربية مع المأسوف عليه خطيبي السابق..و الاقيه بيشغل مزيكا أنا مبقدرش أتنفس وهى شغاله..كنت تلقائيا بفتكر الشخص  ده اللي كنا بنسمع مع بعض فيروز من غير ولا كلمة..بفتكر لما كنا بنكمل كلام بعض..لما كنا بنقرا نفس الكتاب في نفس الوقت..
-كنتي بتفكري في واحد تاني وأنتي مخطوبة..خيانة يعني..عشان كده مستغربتيش فعل الخيانة..
-لأ مكانتش خيانة..كان ندم أني اتسرعت وأتخطبت لمجرد أني مقدرتش أصبر عليه لحد ما يقولي بحبك..
-طب ولما فسختي خطوبتك؟
-لما فسخت رجعت علاقتنا أقوى من أى وقت ليها..بنتكلم 20 ساعة في اليوم..بشوفه كتير جداً..
و لما في الأخر قالي بحبك..كنت هموت من الفرحة..
-طب ما ده جميل..
-لأ مش شرط على فكرة..بعدها بأسبوعين قررنا إحنا الأتنين إننا نرجع أصحاب تاني..
-ليه بقى؟
0علشان أهله مش هيوافقوا عليا..بدون أى أسباب كده..وأنا عشان كنت اجبن من إني أخسره كصديق..وافقت نرجع أصحاب من غير مناقشة..
-ومخسرتيهوش كصديق؟
-خسرته طبعاً..اتجوز بعدها بمباركة أهله على العروسة ..وقطع علاقته بكل الناس..
-أنتي أكيد بتهرجي..
-أهرج ليه..أنا فاكرة بعدها لما رجعنا أصحاب كنا بنتقابل و كان بيحكيلي عن تعبه في التدوير على شقة..و في البحث مع اهله عن عروسة مناسبة.....
مرة بعد ما لاحظ إني اتضايقت فعلاً..قام قاطع الوردة البلاستيك اللي في الفازة اللي محطوطة على الترابيزة في الكافيه وإداهالي..الوردة دي لسه معايا لحد دلوقت..
-غريبة مش انتي اللي كنتي بتقولي نبدل الذكريات الجميلة بحاضر أجمل؟
-لا دي مش ذكريات جميلة..أنا مخلياها عشان تفكرني بغبائي الشديد في اختياراتي الدايمة لأشخاص غير مناسبيين..شبه الورد البلاستيك بالضبط..
ضحكوا..كانت الشمس بدأت تشرق ..و صوت الموج بدأ يعلى اكتر..
-المفروض يعملوا مزيكا للبحر بس..تبقى صوت الموج و الهوا و الطيور..و يعملولها رقصة مخصوصة
-هما مين اللي يعملولها؟
-ابتسمت..يعني دلوقت بتقول هما مين؟
-لأ فعلاً ليه (هما)يعملولها لما إحنا ممكن نعملها حالاً دلوقت..
-حالاً دلوقت؟
-حالاً..دلوقت..
كان بيقولها وهو بياخد إيدها و يدورها حوالين نفسها..عشان يستقبلها بإيديه الأتنين.. أخدها في حضنه جداً و رقصوا على البحر بمزيكته بس..
-لو حد شافنا دلوقت هيقول مجانيين بيرقصوا من غير مزيكا..
-هو شرط المزيكا تبقى مسموعه؟مش ممكن تبقى مزيكا داخلية..إحنا بس اللي سمعينها..وعايزيين نرقص عليها؟
-زمان كانوا بيشغلوا مزيكا على البلاجات و الشباب بيرقصوا باللبس الرسمي..
-ولسه لحد دلوقت بس بلبس رسمي مختلف..
-الأحسن أننا لوحدنا في الرقصة دي..
-أصلاً محدش كان هيعرف يرقُصها معانا..ممكن بعد كده يتعلموها و يرقصوها ..بس إحنا اللي مش هنبقى معاهم..
-هنبقى فين؟
-مش عارف ..بس الأكيد أننا مش هنبقى مبسوطين زى دلوقت..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق