الجمعة، 8 أكتوبر 2010

part7:كِش مَلِك..




 لمّا رجعوا الشاليه كان شريط فيروز خلص من غير ما يسمعوه..سابته يغير الشريط وراحت تعمل نسكافيه..
لما رجعت كان شغل ام كلثوم..
-أم كلثوم لازم تتسمع بالليل..
-أم كلثوم لازم تتسمع في الدوشة..
-نفسي احضر حفلة لأم كلثوم..
-ربنا يوفقك و تحضري..
-لأ بجد..ممكن على الأقل أقبل بحفلة أم كلثوم الماريونيت اللي بتبقى في ساقية الصاوي..عارفها؟
-أيوم عارفها حضرتها مرة مع جاكلين عشان تحاول تستوعب أغاني ام كلثوم..ومحصلش..
-محدش مش عربي يقدر يستوعب أغاني أم كلثوم..ممكن يستمتع بالمزيكا..ينبهر بالصوت..بس مش هيحسها زى ما إحنا بنحسها..
-إنتي مش ملاحظة إننا لابسين خفيف و الدنيا هتبدأ تبقى برد جداً؟
-مش فارق أوي البرد في الوضع ده مش محسوس بالشكل التقليدي بتاعه..
مفيش غير بطانية واحدة..
-عايز إيه يعني؟
-مش عايز حاجة أنا بحذرك بس..
-لأ متقلقش ولو عايز البطانية خدها..
-أكيد هتندمي وهتيجي على الفجر تعيطي عشان أسمحلك تنامي جنبي..
ضحكت..وناولته المج بتاعه..
خده من إيدها وحطه تاني على الترابيزة
-ممكن نشرب إحنا الأتنين في مج واحد؟
-ممكن جداً..
-أحلى حاجة  التواطؤ الفكري بيننا..يعني واحدة تانية كانت أستغربت من الفكرة..
-البني آدمة الوحيدة اللي زيي..أكيد هتحب اى حاجة فيها أى نوع من الحميمية الإنسانية..إن حد يشاركك الطبق اللي بتاكل منه..الكوباية اللي بتشرب فيها..
-البطانية اللي متغطي بيها..
-خليك كده حاول عشان أكسفك كل شوية..
ضحك..
-ها التالت كان عامل إزاى؟
أنت فضولي جداً على فكرة..
-ىصراحة جداً آه.. أنا حابب أعرف ال 8 مرات..
ممكن نتكلم وإحنا بنلعب شطرنج؟
-ممكن جداً..أبيض ولا اسود؟
-أى حاجة  مش فارق..
-في ناس كتير بتتفائل بالأبيض..
-أنا بحب اللون الأبيض بس مش حكاية تفاؤل..
-أمال حكاية إيه؟
-من غير حكايات بحب اللون ده كده ..هو لازم كل حاجة بحكاية؟
-لا مش لازم..بس البنات غالباً بيحبوا اللون ده عشان فستان الفرح بيبقى لونه أبيض..
-بالنسبة لي الأبيض زى الأسود بالضبط..متطابقين..
-يعني ممكن تلبسي في فرحك فستان لونه أسود؟
-ممكن..وممكن معملش فرح أصلاً..أنا مبحبش الأفراح..
-أنا مش مصدقك..
ضِحْكِت..كانت مركزة في رقعة الشطرنج وهو كمان..
-تالت واحد كانت علاقة على الأنترنت..
-بتهرجي..
-لأ بجد..مش فاكرة بدأت إزاى ولا حبيته امتى بس اللي فكراه إني اتعلقت بيه جداً..
-ومشوفتيهوش؟
-أبداً ..استنيته ست شهور و في اليوم اللي كان مقرر ينزل فيه مصر اتقطعت اخباره..
ضحك ضحك هيستيري
-بتضحك على إيه؟
-على إن لسه في ناس بيتضحك عليها بالعلاقات النتيه دي..
-لأ القصة اعمق من كده..اللي حصل إنه اتغير معايا قبلها بفترة وده لأن البنت اللي كان بيحبها فعليا بقت متاحة..تقريبا كانت مرتبطة و فركشت ..وهو أصلاً كان بيحبني عشان شبهها..هو كان فاكر كده طبعا لأنه عمره ما شافني على الحقيقة..غير بعد الكلام ده بسنة تقريباً..قبل كتب كتابه بيومين شفته بالصدفة بس عرفته على طول..
-و عملتي ايه لما شفتيه؟
-ولا حاجة..أنا منكرش اني اتضايقت جداً من الحركة بتاعة القطع دي..يعني كان ممكن يقولي بكل بساطة ومكنتش هزعل لأنها علاقة مش جدية أصلاً بس الحركة كسرتني أوي..حسيت كأن كرامتي راحت فجأة..بس بعدها لما فكرت فيها عجبتني القصة الرومانسية بتاعتهم أوي..وإنه في الأخر عرف يتجوز البنت اللي بيحبها..وخصوصاً إنها بنت لطيفة جداً فعلاً..وخلاص مبقتش بزعل من القصة دي كلها بالعكس مبسوطة إني كان ليا دور فيها..
-يا سلام على التسامح..
-مش حكاية تسامح أنا زى ما قلتلك باخد الامور ببساطة شوية..
-طب لما شوفتيه بعد كده
-محصلش حاجة اتبسطت أنه خلاص قرب يكمل حلمه ويتجوز البنت اللي بيحبها وقلتله ربنا يتمملكوا بخير..
-المرة دي حسيت أنك طيبة فعلا مش شريرة ولا حاجة..
-يابني مفيش حاجة اسمها طيبة جداً ولا شريرة جداً كلنا فينا من ده ومن ده..ممكن لو كانت العلاقة جدية أكتر من كده كنت بقيت شريرة و دعيت عليهم هما الأتنين..محدش عارف رد فعله في أى موقف هيكون ايه غير لما يعيشه..
-أنا مثلاً لو عرفت إن جاكلين إتجوزت في فرنسا..هتضايق..
-بيتهيألك ..والدليل انك  بقالك مرتين بتقول جاكلين..مش بتقول مراتي..
رفع عينه ليها و فضلوا باصين لبعض..من غير ما ينزل عينه قالها كش ملك..
-مش مهم أنا أصلاً طول عمري غبية في الشطرنج..المفروض أنها لعبة الذكاء..معنى كده أني غبية؟
-لأ طبعاً معناها أن مش من ميولك الألعاب الاستراتيجية انتي أصلاً ملولة جداً باين في تحركات القطع بتاعتك
في تحركات الشطرنج بس؟ده باين في كل بصة من بصات عيني في كل حركة من إيديا..في كل حكاية من ال 8 حكايات..
-بس أنتي ممليتيش مني..
-ممكن عشان عارفة اننا مش هنشوف بعض تاني..
-وممكن عشان أنتي اول مرة تقابلي حكاية مش مملة فعلاً..
-ممكن تجيب البطانية هنا ..إحنا ممكن نتغطى بيها وإحنا قاعدين نتكلم..
-سقعتي صح؟
-أكيد.. أنا حاسه انها هتمطر..
-وهو ده المشهد العظيم..لحظة سقوط البطلة في شِباك البطل..
ضحكت..كانت الدنيا أبتدت تمطر فعلاً..دخلوا جوه و قعدوا على الكنبة الوحيدة اللي موجودة في الشاليه..كانوا متغيطيين تماما بالبطانية..
-أنا عمري ما كنت قريبة من حد كده..
-أنا مكنتش قريب نفسياً لحد كده..
-عينيك زرقا جداً..
-أول مرة تلاحظي؟
-ايوه مبتبانش من بعيد..
-عندك مشكلة مع العيون الزرق؟
-بحس إنهم باردين شوية..بس اللي مطمني مناخيرك..أنا بحب المناخير الطويلة المعقوفة بتاعة اليهود دي
-ياستي ألف شكر..
-لا أنا مش بتريق والله..أنا بحبها فعلاً..
قرب وشه من وشها و بطرف مناخيره اللي هى بتحبها لمس مناخيرها

-الحركة دي عظيمة..
-عظيمة جداً..
سكتوا شوية وبعدين قررت انها لازم تتكلم حالاً..
رابع واحد كانت خطوبة رسمي صالونات طبعاً؟؟
-بتهرجي..انتي تتجوزي صالونات؟
-أيون..بس أنت شايفني أتجوزت يعني ماهي فشلت تماماً طبعاً..
ودي ممكن منتكلمش فيها كتير لأنها كلها عن الأتفاقات والكلام الفارغ ده بس اللي كان مضايقني أوي انه كان له علاقة ببنات كتير جداً..
-طب لما هو له علاقات خطب رسمي ليه؟
-معرفش أهو أى حاجة والسلام..بس أنا مكنتش بغير عليه..مكنتش بحبه أصلاً
-مع إنه ارتباط رسمي بس ممكن منحسبوش أصلاً..
-تصدَق عندَك حق فعلاً..
-تصدقي إني دفيان جداً فعلاً..
ابتسمت..او نقدر نقول عينيها وهى بتغمضها كانت مبتسمة..
الدفا المُغري خلاها تسند راسها على كتفه وتقفل عينيها..لما شم ريحة شعرها..فكر أنه لولا وجودها النهاردة كان أكيد مش هيعرف ينام..
هى كانت نامت فعلاً..بس في الحلم..كان موجود بنفس الابتسامة..و الصوت و الكلام..أول مرة تحلم –تقريباً-في حياتها وهى نايمة مش وهى صاحية..
الحلم والواحد نايم ألطف كتير..أريح كمان كتير..

هناك تعليقان (2):