الخميس، 7 أكتوبر 2010

part4:طَعم السما..



-أنا حاسه إني كنت هنا قبل كده..
-فعلاً كنتي بتيجي الشاليه بتاعي متسلله يعني؟
-لا بجد في حاجة مألوفه في كل ده..
-ممكن كنتي بتيجي في الأحلام اللي إنتي معيشه نفسك فيها طول النهار..
-ممكن..وعلى فكرة ممكن اكون مبحبش عبد الحليم لأنه رفض يحبني مثلاً في حلم من الاحلام دي..
ضِحِك..
-إنتي كده بقيتي مجنونة رسمي..
-إيه الفرق ما بين الرسمي و اللي مش رسمي؟يعني إيه مجنونة رسمي أصلاً؟
-مش عارف هما بيقولوها كده..
-هما مين؟
-هما اللي هما بقى ..
كان دخل الأوضة يجيب تي شيرت  وطلع بعد ما قلع البدلة جوه.. بالبنطلون الجينز و التي شيرت لسه في إيده
شهقت.. قالتله إيه ده؟
-إيه هو أنا قالع البنطلون مثلاً؟
-هى مشكلة بنطلون ولا تي شيرت؟ دي مشكلة الصدمة اللي أنت كنت لسه بتتكلم فيها..
-رد عليها وهو بيلبس التي شيرت :طب نتعافى منها بما إننا في مكان غريب..
-أنت بتهزر صح؟
-لا أنا مخدتش دقيقة وإنتي عارفه كده واديني لبست التي شيرت التاني بذمتك إنتي لاحظتي أصلاً ؟
-آه لاحظت
-ده عشان إنتي عايزة تلاحظي..
سكتت ممكن كسوف أو عشان هو عنده حق..
-ممكن تغيري هدومك في الأوضه جوه..
أنا هغير الكوتشي بس هلبس شبشب..
-أحسن حاجة إنك جايبة شنطتك معاكي
-مش بقولك هى مترتبه لوحدها..
-طب أنا جعان جداً ممكن نروح ناكل؟
-معنديش أى مانع أنا جاهزة
كان بيقفل الباب و هى مستنياه قدام الشاليه
-تفتكر ممكن نلاقي مكان فاتح هنا؟
-طبعا ده مكان سياحي حتى في الشتا و على العموم في مطعم قريب لطيف جداً أنا اتغديت فيه مرة من المرتين اللي جيت فيهم هنا بيعملوا كريم كراميل هايل..
إيه حكاية الكريم كراميل؟
-إيه حكايته؟
مش عارفه بحس إنه لازم يبقى موجود في أى قصة..
-لا ممكن إنتي بتحسي كده عشان بتحبيه..
-مين قالك إني بحبه..
-مادام بتلاحظيه يبقى بتحبيه..
-أنا بحبه فعلاً كأنك بتاكل حتت من السما..
إنتي تعرفي منين؟ دقتي السما قبل كده؟
-ياللغلاسة..
ضحك.. لا بجد إشمعنى التشبيه ده؟
-بص حواليك السما مش ناعمه كده ولونها في الوقت ده كريمي و تحس إنها لو لمستها هتبقى كريمة كده و رخوة؟
-أيوه فعلاً وده أكيد هيخلي طعمها زى الكريم الكراميل..
-ضربته في كتفه بس كانت بتضحك..
المطعم شكله لطيف فعلاً..وفاضي
-أكيد صاحب المطعم مستغرب من الأتنين الهُبل اللي جايين في الوقت ده..شتا ودراسه و محدش بقى رايق يجي العين السخنه يتغدى..
-هو أكيد بيفكر أكتر قد إيه هو مبسوط إن في زباين جُم..
-كل حاجة ليها علاقه بالماديات؟
-أيوه طبعا الدنيا كده..
-عشان كده جوازك باظ..
سكتت شوية وندمت على الجملة..هو اتضايق فعلاً.. بس ابتسم بعدها وقال أيوه عشان كده فعلاً..
كانت بتحاول تغير الموضوع..بصت في طبقه كان طلب فراخ بالمشروم..
-الفراخ بالمشروم شكلها مغري إيه اللي خلاني أطلب ستيك؟
خد قطعة بالشوكة و قربها من بُقها.. كَلِتها..وعَمَلت بالمثل في قطعة ستيك..وأكلته بشوكتها..
-مراتي مكنتش بتحبني أأكلها في مطعم..
-معلش قلتلي مراتك منين من مصر بالضبط؟
ضِحِك..
-لأ بجد مكنتش بتحب الحركة دي زى بالضبط ما أنتي مبتحبيش حد يولعلك السيجارة..
-في فرق أنا الموضوع ده مرتبط في دماغي بشكل مسيء للمرأة إنما هى إيه السبب؟
مفيش سبب..مبتحبش حد ياكل بشوكتها..
-أنا بقى بحب الحركة دي بحس بالحميمية بس مش مع أى حد يعني..
-طيب  هتطلبي الحلو ايه؟
-حتة من السما..
لمّا معتَرضش على التشبيه ابتسمت..وابتسم..

هناك تعليقان (2):

  1. wow bgad
    mstania part 5 aweee :))))))))

    ردحذف
  2. وهميه يا نورا
    يخربيت عقلك
    عايزه اقراهم تاني من جديد


    Zeinab Elragehy

    ردحذف